Nieuws Welkom

Imker puzzeltocht Veenmol 12 september 2020

Vandaag hebben we als imkersvereniging groene hart een wilde bijen/drachtplanten puzzeltocht/wandeling georganiseerd. Er waren 27 deelnemers die in kleine groepjes van 2-4 personen om de 15 minuten gestart zijn. De vragen waren heel divers gekozen, waarbij veel verschillende onderwerpen de revue passeerden. De deelnemers en ook degenen die de tocht georganiseerd hadden, hebben genoten van het schitterende weer, de natuur, de wandeling, de vragen en van het op afstand elkaar weer eens te spreken en te zien!!!
Ook hebben de deelnemers weer veel geleerd: Wist je dat honingbijen niet op sommige planten vliegen voor hun nectar omdat hun tong te kort is en dat die van een wilde bij vaak veel langer is? Dat wilde peen een goede drachtplant is? De teunisbloem is een nachtbloeier is en de honingbijen moeten hiervoor erg laat in de avond op stap of vroeg op. Springbalsemien hoort hier niet thuis in Nederland maar heeft wel lekker veel nectar. Sommige wilde bijen verzamelen hun stuifmeel aan de pootjes en weer andere in hun krop of onder de buik. En wisten jullie van het bestaan van Koekoeksbijen? Die doen namelijk net zoiets als de Koekoek onder de vogels. Alles is heel divers en dat moeten we zo houden. Wij gaan voor diversiteit!!