Ziet u een zwerm, bel of app gelijk

Ziet u een zwerm lees dit dan eerst en neem dan contact met ons op.

Vaak ontvangen wij het bericht: ‘Ik heb een zwerm bijen in mijn tuin! Wat moet ik doen? Meestal handelt het zich om wilde bijen en niet om een zwerm honingbijen.

Is mijn ‘zwerm’ wel een zwerm honingbijen?
Om hierachter te komen, hebben wij een schema gemaakt. We vragen u om dit schema eerst goed te bekijken of uw ‘zwerm’ inderdaad een honingbijenzwerm is. In dat geval zijn het vaak tien- of twintigduizend bijen bij elkaar op een tros. De imker zal dan na uw bericht bij u langskomen om de zwerm te scheppen. Zit het honingbijenvolk in een spouwmuur of bijvoorbeeld in de schoorsteen, dan kan de imker dit niet oplossen.

Nestje wilde bijen?
Vaak nestelen enkele tientallen tot enkele honderden wilde bijen in de tuin onder de grond, in de spouwmuur, in een vogelhuisje etc. Omdat men de bijen af en aan ziet vliegen, lijkt het alsof er heel veel bijen wonen. Vaak denkt men dat deze bijen gevaarlijk zijn en steken en men wil ze liever niet zo dichtbij hebben.

Een nest wilde bijen is niet gevaarlijk!
Nestjes van wilde bijen kunnen niet verwijderd worden zoals dat bij een honingbijenzwerm of honingbijennest het geval is. Het zijn vaak kleine volkjes, ze richten geen schade aan en ze zijn van groot belang in de bestuiving. Wilde bijen zullen ook niet uit zichtzelf steken. U kunt ze rustig hun gang laten gaan door ze op deze door henzelf uitgekozen plek te laten wonen. U helpt de natuur en daarmee de biodiversiteit een handje mee! Helemaal omdat 50% van de wilde bijensoorten in Nederland behoren tot de bedreigede soorten. Geniet vooral van uw eigen wilde bijen!

Voorkómen van nestjes in de spouwmuur
Het wilde bijenvolkje sterft in de herfst langzaam uit en als u in het volgende jaar niet weer een nestje in uw spouw of bijvoorbeeld het vogelhuisje wilt hebben, dan kunt u het gaatje van de spouw aan het begin van de winter opvullen met een bijenbekje. Dit is een soort roostertje dat bij de bouwmarkt te koop is. Voor wat betreft het vogelnestje: Een hommel houdt niet van een schoon en leeg nestkastje!

Een wespennest
Het kan ook zijn dat u in het schema bij ‘wespen’ uitkomt. Het is handig te weten dat wij als imkers aan wespen niets kunnen doen. Wespen zijn nuttige dieren. Zo eten zij bijvoorbeeld insecten zoals muggen en voeden hun larven daarmee. Heeft u weinig tot geen last van de wespen, laat ze dan zitten. Ook wespennesten sterven net als nestjes van wilde bijen vanzelf uit in de herfst.

Melden van een bijenzwerm
Bent u er nog steeds niet helemaal zeker van of u met een honingbijenzwerm te maken heeft, lees dan het volgende stuk over de ‘natuurzwerm’ . Is het inderdaad een honingbijenzwerm, dan kunt u deze melden door een appje te sturen naar:

Henny Smeding: 0650286071 met uw naam, adres, telefoonnummer en een foto van de zwerm.

Zeg ook hoe hoog de zwerm zit en of er een ladder aanwezig is.
De imker kan geen ladder meenemen als hij of zij een zwerm komt scheppen. U wordt door een van onze imkers teruggebeld voor een afspraak. Meestal is dat op dezelfde dag. Hoort u binnen enkele uren niets van ons terug, dan kunt u dezelfde app nog eens naar dit tweede nummer sturen. 06-24262181

Bij vragen kunt u natuurlijk ook altijd bellen of mailen via ‘contact’ op onze website.