Nieuws Over bestuiving Welkom

Bestuiving 2020

Beste imker,
Onze vereniging organiseert ieder jaar weer voor haar leden de mogelijkheid om bijenvolken in te zetten voor de bestuiving van bloemen en planten bij kwekers. Meestal zijn dit Ilex kwekers. De bloeitijd van de Ilex is in de loop van mei/juni. Ook jij kan hieraan deelnemen!
Word je door de bestuivingscommissie ingedeeld dan neem je zelf bijtijds (eind april) contact op met de kweker waarbij je bent ingedeeld en zet je de gevraagde bijenkasten in overleg met hem neer. Meestal voor een periode van ca. 3 weken. De grootte van de kast is een 10-ramer met minstens één broedkamer en één honingkamer.
Behalve je zorg voor je volken zoals tussentijds je kasten controleren op moerdoppen heb je ook nog je reistijd, etc. We proberen je als commissie zoveel mogelijk in te delen bij een kweker in de buurt, maar toch ook weer op een minimumafstand van 3 km.
Kortom er zit best wel wat werk aan vast. Uiteraard doe je dit niet voor niets. De kweker krijgt een rekening van de vereniging van 100 Euro per kast waarvan 80 euro naar de imker gaat en 20 euro naar de vereniging.
Heb je interesse, stuur dan zo snel mogelijk, maar uiterlijk 14 april je antwoord naar collavanas@planet.nl met vermelding van het aantal kasten dat je dit jaar in zou willen zetten t.b.v. bestuiving.

Met vriendelijke groet,
IGH bestuivingscommissie